Máš pořádek ve svých financích? Určitě?

Osobní růst je dneska in, ale málokdo si uvědomuje, že nestačí být jen hodně produktivní žebrák. Pokud chceš být úspěšný po všech stránkách, je potřeba si udělat pořádek i ve svých financích.

V minulém článku jsme si vyjasnili, co jsou peníze se skutečnou hodnotou, ale nejspíš je ti to úplně jedno, protože se tvoje výplata během měsíce stejně většinou vypaří a na účtu nic moc nezbyde. A pokud nemáš systém, jak své peníze spravovat, tak se není vůbec čemu divit.

Nedávno jsme psali o tom, jak důležité je mít systém v ranních rutinách, abys nastartoval den plný energie. Stejně je to v každé další oblasti života – pokud nespravuješ své finance vědomě, podle předem daného plánu, nikdy se tě nebudou držet.

Možná si myslíš, že to je nějaká obecná poučka, ale říkám ti to z vlastní zkušenosti. Tvořil jsem si přehled nad svými přijmy a výdaji několik let, během kterých jsem se dostal z částky 4000 korun na účtě až do úrovně, kdy jsem mohl investovat statisíce. Následovalo období, kdy jsem si myslel, že už to mám v malíčku a žádný přehled si vést nemusím. Hádej co? Nedokázal jsem ušetřit skoro nic.

To, co ti dnes chci předat, smysl tedy rozhodně má. Pokud chceš uspořit více peněz, pojďme si představit 3 kroky, pomocí kterých to uděláš jednoduše a bezbolestně 🙂

Pokud ještě váháš, jestli vlastně máš přehled, zkus si odpovědět na tyto otázky:

  • Za co jsi minulý měsíc utratil nejvíce peněz?
  • Do jakých oblastí života sis v minulém měsíci rozdělil peníze?
  • Kolik platíš za nezbytné věci a jaké % výdajů tvoří zbytečnosti?

Pokud jsi odpověděl slovem nevím, další 3 tipy ti můžou do finančního života přinést pořádek a větší smysl.

Zapiš si své výdaje

Něco tak jednoduchého, jako zapsat si, kolik jsi dnes utratil, tě opravdu navede na tu správnou cestu. Doporučuji si psát nejen částku, ale i kategorie, za které jsi to utratil.

To může být třeba: Bydlení, Jídlo, Zábava a Doprava. Nebo si to můžeš zjednodušit a udělat jen dvě kolonky: Nezbytné věci a Zbytečnosti.

Potom už je klíč jen v tom, aby jsi nepodváděl a opravdu psal, co kam patří. Pokud jdeš na pivo s kamarády, tak to patří do zbytečností. Kafe, které si dáš cestou do práce, stejně tak. A hádej co ta nová hra na Xbox? Taky ji nepotřebuješ.

Tip: Výdaje si můžeš psát buď na papír, nebo do jedné z mnoha aplikací. Můžu ti doporučit například Spendee, nebo Spending tracker. Na jedno kliknutí prstu si tak můžeš přidat výdaj a zvolit si kategorii.

Osekej zbytečnosti

Na konci měsíce si vyhraď půl hodiny na to, aby sis prošel, kolik jsi utratil a za co. Pravděpodobně zjistíš, že ve zbytečnostech ti zmizela půlka výplaty – a to je chvíle, kdy přejdeš do praktické fáze – osekávání výdajů.

Nemusí to být nic drastického, jenom si řekni, že si to kafe dáš doma, místo v kavárně. Že místo koupené limonády si dáš vodu z kohoutku, a zároveň tím uděláš i něco pro svoje zdraví. Že nepotřebuješ každý měsíc nové boty.

Uvidíš, že pokud to budeš aplikovat, budeš mít další měsíc daleko užší list výdajů a hlavně – budeš z toho mít radost!

Tip: Neodstraňuj všechny své výdaje uvedené ve “zbytečnostech” naráz. Pokaždé se zaměř jenom na jednu položku, kterou by jsi chtěl v příštím měsíci zlepšit.

Rozděl si příjmy

Výše jsme se bavili o tom, jak spravovat výdaje, ale to je jen jedna strana mince. Chceme se zaměřit i na příjmy, a to takovým způsobem, že si přesně napíšeš, kolik procent ze svého přijmu si schováš na jakou činnost. A když ti přijde výplata, podle svého systému ji ihned rozdělíš.

Doporučuji toto schéma, ale podle potřeby si jej můžeš samozřejmě doplňovat:

Investice: 10% – Investice jsou na prvním místě proto, že jsou naprostým základem. Pokud chceš finančně růst, nemůžeš jenom škrtat v rozpočtu, ale musíš do něj i něco přidávat. To budeš později dělat pomocí investic, proto si do nich spoř. 10% ber jako fixní minimum, ale pokud cítíš, že můžeš do investic odložit víc, udělej to.

Nezbytné výdaje: 70% – Sem spadá prakticky pouze bydlení, jídlo a doprava (případně další nezbytné náklady, které můžeš mít). Je tedy dost pravděpodobné, že ti zde budou peníze přebývat. To nevadí, prostě je tam nech, mohou se naskytnout situace, kdy je budeš potřebovat. Pokud chceš, můžeš zbylé peníze také přesunout do investic.

Vzdělání a seberozvoj: 5% – Zkus si vyhradit část svého rozpočtu na všechno, co tě posouvá dál. Knížky, kurzy, přednášky, workshopy. Téma je na tobě, máš na to 5% svého přijmu.

Radost: 10% – tohle je tvůj nový budget na zbytečnosti. Je jedno, jestli to chceš utratit za pivo, nebo za nové oblečení, hlavně když ti to udělá radost. Tohle je jediná položka na seznamu, kterou za měsíc musíš utratit, a to za něco pro sebe 🙂

Zbývá nám rozdělit ještě posledních 5%, kam je dáme?

Svět není jenom o tom za každou cenu brát, ale je i o dávání. Zkus tedy svých 5% dát potřebnějším. Někomu, kdo se snaží zlepšit svět. Jestli je dáš dětem v Africe, nebo raději na vyčištění oceánu, je už na tobě.

Tip: Rozdělování peněz v rámci jednoho bankovního účtu může být chaotické. Řešení najdeš u banky Air Bank, kde v rámci svého spořícího účtu můžeš založit až 10 obálek. Do nich si potom rozdělíš peníze a budeš mít jistotu, že máš ve financích naprostý pořádek    

Jak vidíš, všechno se dnes dá vyřešit jednoduše, pokud na to máš správné nástroje. Zapsat si své dnešní výdaje můžeš teď hned do svého spending trackeru, ať už si jej budeš chtít stáhnout z appstoru, nebo google play!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *