Jak zvládáš samotu ty?

Celý den se pohybuješ ve společnosti. K večeru dojdeš domů a najednou si uvědomíš, že jsi sám. Začne ti být smutno. Zničeho nic se cítíš osaměle a jediný, co si přeješ je, aby tu s tebou někdo byl. Jiný den jsi zase venku se svými přáteli, ale cítíš se osaměle stejně tak. Možná se taky pletu a osaměle se nikdy necítíš. Super! V tom případě můžeš tenhle článek rovnou přeskočit. Není totiž pro tebe.

Pokud máš ale někdy problém s pocitem osamělosti, následujících pár rad by ti mohlo docela prospět.

Cítíš se osaměle?

Je dobré si uvědomit, že opakem samoty je propojení. Jestli se cítíš osaměle, nejspíš je to tím, že necítíš dostatečné spojení s vnějším světem. To se ale netýka jen lidí, může to být spojení se zajímavým nápadem nebo myšlenkou, s přírodou, s tvým domácím mazlíčkem, nebo se sebou samým.

1) Uvědom si tedy, že k zbavení se samoty
nepotřebuješ další osobu.

Osamělost nepřichází jen když jsme sami, někdo se může cítit osaměle, přesto, že je zrovna obklopen svými přáteli.

2) Vyhni se činnostem, které ti nepřináší radost

Aneb téma: sociální média

Pocit osamělosti či smutek ti můžou způsobovat právě činnosti, které ti nepřináší radost a/nebo tě odpojují od sebe sama i vnějšího světa. Takovým častým odpojovačem jsou sociální média. Rady jak upravit jejich používání a vyhnout se tak závisláckým sklonům najdeš v článku 5 přikázání aneb NOTIFIKACE .

Uvědomit si, jak se cítíš u odlišných činností ti může pomoci tabulka očekávání. Sepiš si věci, které během dne hodláš dělat a předem jim přiřaď číslo mezi 0-10 podle toho, jakou předpokládáš, že ti přinesou radost. Později je zpětně ohodnoť znovu podle toho, jaká byla realita. Tabulku si můžeš jednoduše vytvořit během pár minut v Excelu.

Tabulka ti může pomoci zpětně si také uvědomit, jak jsi se v danou chvíli cítil a jak se to lišilo od tvého očekávání. Možná zjistíš, že často tvé očekávání bývá negativnější než realita.

3) Nahraď je činnostmi, které ti radost přináší

Pokud sis zkusil vyplnit tabulku očekávání, možná sis díky ní uvědomil činnosti, které ti radost nepřináší. Takovou činnost ale nejde jen tak odstranit, potřebuješ ji něčím nahradit. Ať už je to procházka, cvičení, hrání na nějaký nástroj, tanec, cokoliv.

4) Pozvi se na rande

Dal sis už někdy rande sám se sebou?

Že ne?
Jsi zvyklý, že na rande musí být vždy dva. Ale přitom je vyhrazení si speciálního času pro sebe samotného velmi podpůrné pro tvoji psychiku.
Pokud tě nikdy nenapadlo zajít si sám na dobrou večeři, masáž, nebo cokoliv, co by tě normálně nenapadlo dělat samotného, udělej to.

Starat se o sebe je důležitější, než si myslíš. Pokud spokojenost ostatních  upřednostníš před sebou samým, jak pak sám můžeš být spokojený? Začni  víc naslouchat sobě a tomu, co potřebuje tvoje mysl, tělo i duch.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *